Współczesne trendy w zarządzaniu

(Humanistyczne źródła twórczości organizacyjnej)

 

Uwaga! Wszystkie przypadki plagiatu zgłaszane będą do Komisji Dyscyplinarnej UJ. Konsekwencją plagiatu jest ponadto ocena niedostateczna bez możliwości poprawy.

 

Ogłoszenia

 

Moje dyżury:

po umówieniu się.


 

Cel kursu

Co to znaczy "zarządzać twórczością"? Czym jest twórczość organizacyjna? Skąd się bierze i jak ją można pojmować, a może wręcz - rozwijać? A także - po co, czy w miejscu pracy powinniśmy w ogóle zajmowac sie twórczością? Człowiek współczesny przeznacza dużą część swojego czasu i energii na pracę, a jednak zbyt często praca staje sie coraz bardziej powtarzalna i wyprana z inwencji. Organizacje zatrudniające są stałym elementem życia codziennego w krajach rozwiniętych i rozwijających się, lecz czy naprawdę sa twórcze? Co by było, gdybyśmy lepiej wykorzystywali naszą twórczość w organizacjach?  Na te wszystkie pytania studenci mają odpowiedzieć samodzielnie jako efekt tego kursu.

Kurs oparty jest na założeniu, że twórczość jest częścią podstawowej kondycji ludzkiej. Człowiek jest istotą twórczą.

A zatem twórcze są sytuacje codzienne, także codzienność organizacyjna i zorganiwana.

Kurs daje narzędzia do poznania tak pojętej twórczości organizacyjnej i kończy się twórczym zaprezentowaniem wyników badań i refleksji.

Up


Zagadnienia

Organizacje, ludzie, kultura. Wprowadzenia teoretyczne i dowiadczalne do tematyki wyobraźni organizacyjnej. Poetyka, fotografia, teatr jako metody poznania i reprezentacji miejsc zorganizowanych

Up


Forma zajęć

Laboratorium - Wykłady i konwersatoria.

Up


Forma zaliczenia

 

Konsekwencją plagiatu i/lub mistyfikacji będzie ocena niedostateczna! Plagiat powoduje wpisane oceny niedostatecznej bez możliwości poprawy oraz zgłoszenie sprawy do Komisji Dyscyplinarnej UJ. Prace sprawdzam dokładnie.

 

Z powodu pandemii i przekształcenia większości kursu w nauczanie zdalne kryteria zaliczenia ulegają modyfikacji

 

Projekt badawczy


Przy pomocy metod naukowych (etnograficznych) przeprowadzić badanie w terenie. Przedmiotem badania są źródła twórczości Autorów i Autorek projektu.

Można pracować wspólnie, można podzielić się zadaniami.


Wszystkie projekty opracowywane są w grupach (grupy 4-osobowe) .

 

Wszyscy uczestnicy grupy otrzymują jednakowe oceny, chyba, że prezentowały drastycznie różny poziom zaangażowania.

Materiały z drugiej ręki i prezentacje typu "winietka reklamowa" nie są dostateczne.

 

Prezentacja grupowa na zajęciach

Prezentacja projektu w formie twórczej: przedstawienia teatralnego, filmu, poezji, muzyki, gawędy, kabaretu - lub hybrydy. Zwykłe formalne prezentacje nie są wystarczające.

Prezentacja powinna zająć dokłądnie 20 min plus 10 min na dyskusję.

Prezentacja - średnia według trzech kryteriów:

Forma - prezentacja (F): 0-100

Metodologia (M): 0-100

Treść - zawartość merytoryczna (T): 0-100

25 min na każdą prezentację

Recenzje prezentacji z innych kursów

Raport

Raport pisemny streszczający przebieg badań i główne wyniki. Raport będzie udostępniany wszystkim uczestnikom grupy zajęciowej.

 

Proszę o kontakt jeśli Państwo chcą zadać pytanie dotyczące projektu zaliczeniowego

 

Poprawki: Można poprawiać z dowolnej oceny (tj. z niedostatecznej na pozytywną, z pozytywnej na wyższą, z zal. na ocenę), lecz należy pamiętać, że w efekcie poprawki można ocenę: podwyższyć, obniżyć (nawet z pozytywnej na niedostateczną) lub utrzymać aktualną.

Nie ma poprawek poza sesją poprawkową. Nie istnieje możliwość wpisania oceny po terminie do USOS.

Forma zaliczenia: esej pisemny na podany przeze mnie temat

 

Przykładowe prace z zastosowaniem podobnych metod badawczych   

Najciekawsze prace etnograficzne studentów

 

 

Up


Program zajęć

Środy: 16:00-17:30

  1. 3 marca 2021
    Wprowadzenie: Zarządzanie - i twórczość?...
    Jerzy Kociatkiewicz i Monika Kostera (2017) "Uwolnić poetów", Nowy Obywatel, 14/11, pobrano 16/3/2020 z: https://nowyobywatel.pl/2017/11/14/uwolnic-poetow/
    Hubert L. Dreyfus and Stuart E. Dreyfus (1991) "Towards a Phenomenology of Ethical Expertise", Human Studies, 14/4 , 229-250.
    Literatura uzupełniająca: rozdział Moniki Kostera i Joanny Średnickiej z książki pod red. M.Kostery i B. Nierenberga (2016) (red.) Komunikacja społeczna w zarządzaniu humanistycznym. Kraków: WUJ, s. 151-168;


  2. 10 marca
    Marzyciele: Idee i problemy twórczości, ulotności i codzienności
    Literatura: Kostera, M. (2013) "O wyobraźni, organizacjach i zmienianiu świata: Wstęp", w: M. Kostera (red.) Organizować z polotem: Wyobraźnia organizacyjna w praktyce. Warszawa: Sedno, p. 9-18
    "Dance your PhD contest"


  3. 17 marca
    O patrzeniu, wykład i film
    Obserwacja nieuczestnicząca i bezpośrednia
    Literatura: Kostera, M. (2003) Antropologia organizacji Warszawa: PWN, s. 101-120.
    Film: Godfrey Reggio: Koyaanisqatsi: Life out of Balance (1982) (całość)

  4. 24 marca
    Przestrzenie a twórczość
    Literatura: Kostera, M. i M.Śliwa (2012) Zarządzanie w XXI wieku: Jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wolters Kluwer, s. 275-284.

  5. 31 marca
    O rozmowie
    Wywiad

    Literatura: Kostera, M. (2003) Antropologia organizacji. Warszawa: PWN, s. 121-141.
    Film: Krzysztof Kieslowski: Gadające głowy (1980)
    Film: Jim Jarmusch: Coffee and cigarettes (2004)

  6. 7 kwietnia
    O uważnym czytaniu
    Analiza tekstu
    Literatura: Kostera, M. (2003) Antropologia organizacji. Warszawa: PWN, s. 142-156.
    Film: Stowarzyszenie umarłych poetów.
    Artystka Michelle Holland wykonuje ceramiczne rzeźby książek - to odczytanie przez artystkę piękna i znaczenia książki jako obiektu kultury. Polecam obejrzenie fotografii tych obiektów w wersji widoku na całym ekranie. Rekomenduję też przeczytanie wypowiedzi artystki o znaczeniu jej sztuki.

  7. 14 kwietnia
    Człowiek w teatrze życia codziennego...
    Role społeczne: co gramy, w jaki sposób i po co?
    Literatura: Monika Kostera (2012) "Wstęp", w: M.Kostera (red.) Szef polski. Warszawa: Sedno.
    Erving Goffman (2011) Człowiek w teatrze życia codziennego. Kraków: Aletheia.
    Przedstawienie teatralne: William Shakespeare, Two Gentlemen from Verona na zoomie

  8. 21 kwietnia
    Twórczość - obrazy, fotografie, film
    Antropologia wizualna
    Literatura: rozdział Ewy Filipp "Opowieść o Ścianie Płaczu, podejrzliwości i potrzebie uznania" z książki pod red. M.Kostery (2014) (red.) O zarządzaniu historie niezwykłe: Studia przypadku z zarządzania humanistycznego. Warszawa: Difin, s. 59-72.
    Warren, Samantha (2012) Having an eye for it: aesthetics, ethnography and the senses", Journal of Organizational Ethnography, 1/1, pp.107-118.

  9. 28 kwietnia
    Twórczość - opowieści
    Collage narracyjny
    Literatura: Kostera, Monika (2015) "Collage narracyjny", in: Monika Kostera (ed.) Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym, Warszawa: Sedno, s. 81-91.
    Kostera, Monika (2013) "Helikon S.A., czyli o sztuce, zarządzaniu i inspiracji" Culture Management 6/2, s. 46-53.

  10. 5 maja
    Gdzie znaleźć twórczość w organizacjach? Czyli heterotopie
    Kostera, Monika i Martyna Śliwa (2012) Zarządzanie w XXI wieku: Jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wolters Kluwer, s. 281-284.
    Foucault, Michel (1984)  < Des espaces autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. autres. >  , Architecture, Mouvement, Continuité, 5: 46-49.

  11. 12 maja
    Prezentacje

  12. 19 maja
    Prezentacje

  13. 26 maja
    Prezentacje

  14. 2 czerwca
    Prezentacje

  15. 9 czerwca
    Prezentacje




Up


 

Ogłoszenia dotyczące zaliczeń



Up


 

Co można badać?

Względnie zorganizowane doświadczenia codzienne:

  • kulturalne (kontakt ze sztuką - muzea, galerie sztuki, cyrki, filharmonie)
  • edukacyjne (szkoła, przedszkola, uniwersytety)
  • zorganizowane przemieszczanie się po mieście (autobus, tramwaj, etc)
  • konsumowanie (kawiarnie, puby, bary)
  • organizacje nieformalne (np. squat organizujący wydarzenia kulturowe)
  • społeczne (demonstracje, manifstacje, festyny)
  • religijne i duchowe (pielgrzymki, nabożeństwa)
  • organizacyjne przejawy funkcjonowania subkultur (np. ulubione lokale hipsterów)
  • zorganizowana przestrzeń miejska (np. Rynek Starego Miasta w Warszawie)

...  i inne

Wybór terenu należy skonsultować ze mną.

Nie można badać firmy, w której jest się zatrudnionym/ właścicielem/ szefem

Up


Literatura obowiązkowa

Kostera, Monika (2003) Antropologia organizacji. Warszawa: PWN.

Kostera, Monika (2016) (red.) Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym. Warszawa: Sedno.

Up


Literatura uzupełniająca

Czarniawska, Barbara (2010) Trochę inna teoria organizacji. Warszawa: Polext.

Kostera, Monika i Martyna Śliwa (2010) Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa: WAiP.

Glinka, Beata i Monika Kostera (2012) (red.) Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kostera, Monika (2011) (red.) Etnografia organizacji. Gdańsk: GWP.

Mencwel, Andrzej (2007) Wyobraźnia antropologiczna. Warszawa: UW.

Postuła, Agnieszka (2010) Informatycy i organizacje. Warszawa: WAiP.

Willis, Paul (2005) Wyobraźnia antropologiczna. Kraków: UJ.

Up


Inne zasoby

Polecane lektury

Pisanie pracy magisterskiej i doktorskiej - więcej na ten temat

Program do transkrybowania wywiadów oTranscribe (bezpieczny freeware)

Program wspomagający pracę nad materiałem etnograficznym (freeware)

Przykładowe prace magisterskie

Jak napisać bibliografię?

Jak uniknąć plagiatu?

Akademia.edu - wiele nieodpłatnych zasobów naukowych (artykuły, referaty, linki)

Up

Back

Back to Index

ę