Kultura i zarządzanie międzynarodowe

MSM

 

Cel kursu

Zagadnienia

Forma zajęć

Forma zaliczenia

Program zajęć

Literatura podstawowa

Literatura uzupełniająca

Kontakt


Uwaga! Wszystkie przypadki plagiatu zgłaszane będą do Komisji Dyscyplinarnej UW. Konsekwencją plagiatu jest ponadto ocena niedostateczna bez możliwości poprawy.


Cel kursu

 

Często uważa sie kulturę za jeden z najważniejszych czynników wpływających na zarządzanie. Pomimo tego, iż tzw. globaliści propagują opinię, iż świat współczesny skurczył się do rozmiarów "globalnej wioski” i że na poziomie globalnym zacierają się różnice kulturowe, w rzeczywistości zarówno wewnątrz krajów jak i pomiędzy nimi można zaobserwować znaczne różnice dotyczące wszelkich elementów kultury, w tym historii. Ważne są także różnice między regionami, które związane są ściśle z kulturą. Oczywiście, różnice te wpływają nie tylko na łatwo zauważalne aspekty kultury, takie jak sposób ubierania się czy rodzaje spożywanych potraw, lecz także na strukturę organizacji, jej strategię, cele, relacje władzy czy sposób wykonywania pracy.

Podejścia do zarządzania i organizacji pracy typowe dla danego kontekstu kulturowego nie będą takie same w innym kontekście, mimo iż np. na skutek rozwoju technologicznego i tendencji w kierunku ujednolicenia zasad rachunkowości organizacje w różnych krajach przyjmują podobne systemy informacyjno-księgowe. Obserwuje się ostatnimi laty także tendencje wskazujące na to, iż w zetknięciu z modelem zarządzania rozwiniętym poza danym kontekstem - przykładowo w przypadku prób przeniesienia na grunt organizacji chińskich metod zarządzania zasobami ludzkimi wywodzących się z Ameryki Północnej - pozycja lokalnych rozwiązań i metod stajie się jeszcze silniejsza. Wpływ kultur narodowych i regionalnych na wewnętrzne kwestie związane z organizacją i zarządzaniem może uniemożliwić współpracę pomiędzy firmami. Co więcej, znaczące są także różnice kulturowe mięzy różnymi sektorami (biznesowy, publiczny, "trzeci" vczyli pozarządowy), a także obszarami działania (kultura, sport, nauka irtd.) Kultura danego kraju czy regionu może stanowić zarówno źródło przewagi konkurencyjnej dla organizacji jak i powód jej porażki w konkurencji czy próbach współpracy z organizacjami pochodzącymi z innych kultur. Kultura sektora i obszaru może wykluczać pewne rozwiążania organizacyjne - z czego często decydenci i legislatorzy nie zdają sobie sprawy. Narzucanie rozwiązań niestosownych do sektora czy obszaru spowodowac może poważny uszczerbek dla działalności organizacji, a nawet jej upadek. Dlatego też ważne jest, aby być świadomym, czego dotyczy pojęcie kultury i jaka jest relacja pomiędzy kulturą a zarządzaniem we współczesnych organizacjach, szczególnie w sytuacji, kiedy na skutek procesów globalizacyjnych zarządzanie często odbywa się w warunkach różnorodności kulturowej.

Celem kursu jest przede wszystkim uwrażliwienie studentów na wagę tej tematyki oraz wyrobienie umiejętności rozpatrywania problemów w zarządzaniu w kategririach kulturowych.

 

Up


Zagadnienia

Kultura, pracownik międzykulturowy, szok kulturowy, kompetencje kulturowe. Wprowadzenie teoretyczne do współczesnego zarządzania międzykulturowego. Ilustracje praktyczne głównych typów problemów międzykulturowych.

Up


Forma zajęć

Wykłady i case'y.

Up


Forma zaliczenia

Obecność obowiązkowa (min 70% zajęć). Można zaliczyć nieobecność indywidualnie rozwiązując wskazany przez mnie case dodaktowy.

Przygotowanie i prezentacja case'u w grupie 3-4 osobowej. Co najmniej 2 case'y.

Ocena ostateczna: na podstawie średniej z dwóch najlepszych wyników pracy grupowej nad casem.

Poprawki: Można poprawiać z dowolnej oceny (tj. z niedostatecznej na pozytywną, z pozytywnej na wyższą, z zal. na ocenę), lecz należy pamiętać, że w efekcie poprawki można ocenę: podwyższyć, obniżyć (nawet z pozytywnej na niedostateczną) lub utrzymać aktualną.

Nie ma poprawek poza sesją porawkową. W terminie I tylko pierwsze podejścia do zaliczenia. Nie istnieje możliwość wpisania oceny po terminie do USOS.

Oceny

  

Up


Program zajęć

 

  1. Wykład: Kultura - nie tylko różne kraje.

  2. Wykład: Kompetencje kulturowe, aspekt historyczny - Zrozumieć polskie zarządzanie

  3. Wykład gościnny: Kompetencje kulturowe, aspekt wielokulturowości - Zarządzanie różnorodnością (Dr Jerzy Kociatkiewicz, University of Essex)

  4. Wykład: Kompetencje kulturowe - aspekt dynamiczny - Wielokulturowa zmiana i tożsamość organizacyjna

  5. Kultury i historia. Case 1: Kruk, E.i A. Kłos (2012) " Szef w PRL-u. Nie każdy może być kapitanem statku" z książki pod red. M.Kostery Szef polski. Warszawa: Sedno. s.89-104.

  6. Kultura i tożsamość. Case 2: Bourne, D. (2011) "Poszukiwanie wizerunku i tożsamości: Automovilistico Company Poland " w: M. Kostera (red.) Etnografia organizacji. Gdańsk: GWP, s. 291-305.

  7. Wielokulturowość i różnorodność. Case 3: Kruk, E., A. Kłos i M. Kostera (2011) "Szef, zespół i Muza: Zarządzanie organizacją artystyczno-kulturalną " w: M. Kostera (red.) Organizacje w praktyce. Warszawa: Poltext, s. 21-82.

  8. Podsumowanie zajęć i konsultacje (1 h) (zajęcia nie liczą się do puli obecności/ nieobecności)
    Zapraszam w szczególności osoby które pragną uzyskać wskazówki, jak dopełnić kryteria zaliczenia (można także emailem).

 

Up


Literatura podstawowa

Up


Literatura uzupełniająca

Up


Kontakt

Kontakt

Dyżur

Up

Back

Back to Index