Teoria
organizacji - definicje i pojęcia
Organizations
Organizations
are:
nets
of collective action, undertaken in an effort to shape the world and human lives.
The contents of the action are meanings and things (artifacts). One net of collective
action is distinguishable from another by the kind of meanings and products
socially attributed to an organization (Czarniawska, 1992, p. 32).
Management
is:
a
special case of organizing where individuals and resources are brought together
in a coordinated way in order to achieve an aim (Sjöstrand, 1998). Such coordination
can take both individual and collective forms: a person or a group can be responsible
for management. The need for management often emerges when people perceive an
increasing uncertainty. Uncertainty is a often seen as a serious threat to be
dealt with and people want to be able to react to it in an organized way. In
other words, people do not know what will happen and when but they have an explicit
expectation that something unforeseen will take place. Management is supposed
to not so much prevent that such a situation occurs but their task is to ensure
that if it happens the organizational participants will keep their ability to
act collectively, or to make the organization act in an organized way (Kostera,
2003).
Organizacje
Organizacja
to:
powodowanie,
by właściwe osoby znajdowały się we właściwym miejscu i właściwym czasie, robiąc
właściwe rzeczy (Czarniawska, 2000).
Zarządzanie
to:
szczególny
przypadek organizowania, polegający na tym, ze jednostki i zasoby łączone są
ze sobą w skoordynowany sposób po to, by coś osiągnąć (Sjöstrand, 1998). Koordynacja
może przybierać formy tak zindywidualizowane, jak i zbiorowe. Zarządzać może
zespół, albo jedna osoba. Punktem wyjścia dla powstania zarządzania jest postrzegana
niepewność, ponieważ zarządzanie jest radzeniem sobie z niepewnością (Kostera,
2003).
Przedsiębiorczość
- zabawa
- styl
życia
- twórczość
- podejście
do życia i do pracy
- podważanie
i zmiana starych instytucji, przełamywanie utartych wzorców celem testowania
granic, sprawdzanie co jest możliwe, eksplorowanie nowych terytoriów, tworzenie
nowych instytucji
- paradoksalność:
anarchia i organizowanie, rewolucja i ewolucja, wizja i działanie, zależne
i niezależne, doświadczenie i refleksja
- działanie
kolektywne. Kolektyw indywidualistyczny - każdy jest unikalna jednostką. Ciągła
obrona granic. Otwartość na kłótnie
- poszukiwanie
tożsamości bez narcyzmu. Za dużo ego - porażka. To sposób na samorealizację
ale nie ego-trip
- odnowienie,
innowacja
- afirmacja
jednostkowości i tożsamości
- twórcze
organizowanie jest zarówno medium jaki efektem łączenia jednostkowości i kolektywności
- przedsiębiorca
podobny do bricoleura, ale nie organizuje rzeczy lecz ludzi
- podobny
do artysty - aktywnie tworzą rzeczywistość, szukają wolnej przestrzeni, nie
znoszą kontroli, problematyzują swoją rzeczywistość; przedsiębiorca jednak
angażuje się przede wszystkim w działanie z innymi ludźmi
- pasja
i transcendencja; przekraczanie granic, stereotypów, pewników
- uwaga
i twórczość w dziedzinie wizji (wyobraźnia) i działania (praktyka)
- zasoby
nie są dane lecz poszerzane
- otoczenie
zawiera możliwości nie ograniczenia
- zarówno
pewność siebie jak i pokora, obie rozwija się w komunikacji z innymi
- wymyślić
wizję, przekonać innych (tak się zmienia świat wg Bergera i Luckmanna)
- organizacja:
oparta na działaniu i refleksji, ludzie traktowani jako unikalni, działają
razem, heterarchia strukturyzuje działanie
- przedsiębiorczość
stosowną ideologią zarządzania do samorealizujących organizacji
- menedżeryzm
antynomią samorealizujących organizacji
- przestrzeń
do przedsiębiorczości może być gładka i pofałdowana (trochę oporu jest korzystne)
(fragment o przedsiębiorczości na podstawie: Johannisson i Landstrom, 1999)
Literatura
- Czarniawska-Joerges,
Barbara 1992 Exploring complex organizations: A cultural perspective .
Newbury Park - London - New Dehli: Sage.
- Czarniawska,
Barbara 2000 A city reframed: Managing Warsaw in the 1990s. Harwood.
- Johannisson, Bengt and
Hans Landstrom 1999 Images of entrepreneurship and small business. Lund:
Studentlitteratur.
- Kostera,
Monika 2003 Antropologia organizacji: Metodologia badań terenowych. Warszawa:
PWN.
- Sjöstrand,
Sven-Erik 1998 "Företagsledning." w: Barbara Czarniawska Organisationsteori
pa svenska. Malmö: Liber, s.22 - 42.
Back
Back
to index