Materiały
dla seminarzystów
Logika
teorii
Logika
teorii |
Logika
praktyki |
Logika
reprezentacji |
abstarkcyjna |
konkretna (usytuowana
w miejscu i czasie) |
abstrakcyjna (lecz
chętnie korzysta z przykładów fikcyjnych) |
ukrywa swój wymiar
retoryczny |
niekompletna dyskursywnie
(cicha wiedza, tacit knowledge) |
wyrafinowana reorycznie |
często zakłada korzystanie
z logiki formalnej |
stosuje chętnie wiedzę
narracyjną, chronologię zamiast kauzalizmu, opowieści niezbyt stylizowane |
stosuje wiedzę narracyjną |
opiera się na metodologicznych
kryteriach prawdy |
opiera się na pragmatycznych/
estetycznych i ocenie post factum |
korzysta z racjonalności
formalnej jako kryterium oceny |
Oprac.
na podst. Czarniawska, Barbara (2001) "Is it possible to be a constructionist
consultant? On the complex relation between the logic of theory, the logic of
practice and the logic of representation." Management Learning 32(2),
p. 253-266.
Literatura
- Czarniawska,
Barbara (2001) "Is it possible to be a constructionist consultant? On
the complex relation between the logic of theory, the logic of practice and
the logic of representation." Management Learning 32(2), p.
253-266.
-
Czarniawska, Barbara (2004) Narratives in social science research. Thousand
Oaks - London - New Delhi: Sage.
Definicje
wykonawcze (performative) i wskazujące (ostensive)
Ostensive
definitions |
Performative
definitions |
formulated from outside |
formulated from inside |
"objective" |
"working" definitions |
found in order to describe
the "essence" of a phenomenon |
formulated in order to enable
action |
the aim is to find rules |
the aim is to explain practices |
participants as informants |
participants are authors |
Oprac.
na podst. Czarniawska-Jorges, Barbara (1991) "Culture is the medium of life."
in: P.J. Frost, L.F. Moore, M. Reis Lois, C.C. Lundberg and J. Martin (eds.)
Reframing organizational culture. Beverly Hills , CA : Sage, p. 285-297.
Literatura
- Austin, John Langshaw
1962/1985 How to do things with words. Oxford: Clarendon Press.
- Czarniawska-Jorges,
Barbara (1991) "Culture is the medium of life." in: P.J. Frost, L.F. Moore,
M. Reis Lois, C.C. Lundberg and J. Martin (eds.) Reframing organizational
culture. Beverly Hills, CA : Sage, p. 285-297.
Anthropologic concepts: Rituals
Rituals
- acts infused with symbols, systematically enacted scripts and linked
by specific situations. They are full of meaning. They rarely
possess a formal structure, their content is defined by tradition. They refer
to social roles. Rituals institutionalize elements of culture.
Rituals:
-
full of meaning
- enacted
before an audience
- tied
with important social consequences
Types
of rituals:
-
rites of passage
- entry
(e.g. socialization of a new employee)
- degradation
(e.g. layoff)
- renewal
(e.g. reeducation)
- elevation
(e.g. advancement)
- rituals
of celebration = ceremonies - traditions of very high importance,
full of symbols and meanings, they offer identity to a group/ culture in a
solemn fashion, they symbolically enact and dramatize social roles.
- integration
rituals
- social
integration (e.g. company dinners)
- conflict
reduction (e.g. negotiation)
- disintegration
rituals (they symbolically define role disintegration)
Rites
of passage define the social identity of the individual, the acceptance
of him/her to a group/ culture. Phases:
- separation
- transition
-
incorporation
Symbols
are the smallest units of rituals.
Pojęcia
antropologiczne: Rytuały
Rytuały
- akty symboliczne, systematycznie wykonywane i połączone ze specyficznymi sytuacjami
skrypty , szczególnie nasycone znaczeniami. Rzadko posiadają strukturę
formalną, na ogół ich zawartość jest definiowana przez tradycję. Odnoszą się
zawsze do ról społecznych. Instytucjonalizują elementy kultury.
Rytuały
są:
- nasycone
znaczeniami
- wykonywane
przed publicznością
- powiązane
z istotnymi społecznymi konsekwencjami
Typy
rytuałów:
- rytuały
przejścia rites de passage (poniżej wyjaśnienie)
-
przyjęcia (np. podstawowe szkolenie przed zatrudnieniem pracownika)
-
degradacji (np. zwolnienia)
- odnowy
(np. reedukacja)
- elewacji
(np. awans)
-
rytuały celebrowania
= CEREMONIE - szczególnie tradycyjne, przeładowane symbolami i znaczeniami,
uroczyste nadają
tożsamość grupie, symbolicznie odrywają i dramatyzują role społeczne
-
rytuały integracji
(łączą role)
- społeczne
(np. przyjęcia firmowe)
- redukcji
konfliktów (np. negocjacje)
- ewentualnie
rytuały dezintegracji (symbolicznie definiują rozpad ról)
Rytuały
przejścia - determinują tożsamość społeczną jednostki, przyjęcie jej do pewnej
grupy społecznej, nadają nową rolę społeczną. Fazy:
- separacji
(tworzenie dystansu wobec poprzedniej roli społecznej człowieka)
- przejście
między okresami, rolami
- inkorporacji,
potwierdzenie nowej roli i tożsamości
Podstawowy
element składowy rytuałów - symbol.
Literatura
- Czarniawska-Jorges,
Barbara (1991) "Culture is the medium of life." in: P.J. Frost, L.F. Moore,
M. Reis Lois, C.C. Lundberg and J. Martin (eds.) Reframing organizational
culture. Beverly Hills, CA : Sage, p. 285-297.
- Turner, Victor (1969) The
ritual process. New York: Cornell University Press.
- Wright, Susan (1994) (red.)
Anthropology of organizations. London New York: Routledge.
Analiza
konwersacji
Jak
należy to robić?
-
Zawsze
próbuj identyfikować sekwencje w mowie
-
Badaj
w jaki sposób mówiący biorą na siebie role przez mowę (np. klient - profesjonalista)
-
Patrz
na konkretne efekty mowy (np. prośba o wyjaśnienie, poprawki, śmiech) i
pracuj do tyłu od tych efektów, by znaleźć ich trajektorię, czyli skąd się
wzięły
Jak
nie należy tego robić?
-
Nie
należy tłumaczyć kolejek mowy przez odwołania do intencji mówiącego
-
Nie
należy tłumaczyć kolejek mowy przez odwołania do roli czy statusu mówiącego
(np. lekarz, osoba starsza)
-
Nie
należy próbować wyłowić sensu pojedynczej wypowiedzi w izolacji od reszty
rozmowy
Akty
mowy
-
Commissives
- mają na celu nakłonienie mówiącego do działania:
-
Obietnica
-
Oferta
-
Przysięga
-
Gwarancja
-
Dyrektywy
- mają na celu nakłonienie rozmówcy do działania:
-
Prośba
-
Rozkaz
-
Nakaz
-
Sugestia
-
Pozwolenie
-
Pytanie
-
Asertywy
- wyrażają przekonanie mówiącego:
-
Stwierdzenie
-
Opis
-
Przepowiednia
-
Spekulacja
-
Raport
-
Ogłoszenie
-
Ekspresywy
- wyrażają stan psychologiczny mówiącego:
-
Komplement
-
Przeprosiny
-
Zaproszenie
-
Podziękowanie
-
Powitanie
-
Potwierdzenie
-
Deklaracje
symbol |
przykład |
znaczenie |
[ |
C2:
całkiem [tak
Mo:
[no |
Miejsce gdzie rozmawiający
mówią jednocześnie |
= |
W:
o ile wiem =
C:
= tak. Czy możesz to potwierdzić- |
Brak przerwy między
wypowiedziami |
(.4) |
Taa (.2) ta |
Cisza - czas jej trwania
w dziesiątkach sekundy |
(.) |
Osiągnąć (.) porozumienie
|
Przerwa trwająca mniej
niż 1/10 sekundy |
___ |
Co się dzieje-
|
Emfaza, pogłośnienie
albo wyższy ton |
:: |
Ta: a |
Przedłużenie dźwięku
przed dwukropkiem, im więcej dwukropków, tym dłuższy dźwięk |
SŁOWO |
Mam wystarczająco
DUŻO ZMARTWEŃ |
Podgłośnienie, wyraźne
|
.hhh |
Czuję że (.2) .hhh
|
Kilka h poprzedzonych
kropką oznacza wdech; bez kropki - wydech. Długość rzędu h oznacza długość
wdechu bądź wydechu |
(słowo) |
Czy widzisz (cokolwiek)
pozytywnego- |
Możliwe rozumienie
- osoba transkrybująca zgaduje że mogło to być dane słowo |
(( )) |
Potwierdź że ((nadal
mówi)) |
W podwójnych nawiasach
osoba transkrybująca zapisuje swoje spostrzeżenia, komentarze |
.,- |
Co o tym sądzisz-
|
ntonacja
mówiącego
.
- intonacja opadająca
,
- intonacja równa lub lekko wschodząca |
> |
>Co o tym sądzisz- |
Wskazuje na dane dyskutowane
później |
Podstawowe
figury retoryczne
Główne
tropy wg. Kennetha Burke'a: metafora, metonimia, synekdocha, ironia.
Inne
typowe figury retoryczne: pytanie retoryczne, apostrofa, przemilczenie, paronomazja,
epitet, powtórzenie.
Tropy:
- metafora
- wyrażenie będące niezwykłym użyciem słów, które w nowych związkach lub okolicznościach
zyskują nowe znaczenie (poniżej).
- metonomia
- wyrażenie w którym jeden wyraz występuje jako semantyczny reprezentant innego
wyrazu, np. "fotel dyrektorski" (stanowisko dyrektora).
- synekdocha
- rodzaj metonimii gdzie część reprezentuje całość, np. "niech się ludzie
trochę spocą" (podnieśli standardy wydajności).
- ironia
- właściwość stylu polegająca na celowej sprzeczności między dosłownym znaczeniem
wypowiedzi a jej znaczeniem właściwym nie wyrażonym wprost. Np. w badaniach
Kostery i Koźmińskiego (2001) menedżerowie często stosowali ironię: np. do
stwierdzenia o zwalnianiu niepotrzebnych ludzi ironiczny komentarz: "Może
ich wysłać w kosmos".
Inne
klasyczne figury retoryczne:
- pytanie
retoryczne - użycie pytania nie w celu wyrażenia niewiedzy pytającego, lecz
dla podkreślenia opinii mówiącego, np. "Ludzie pracują lepiej jeśli boją
się stracić pracę. [...] pracują więcej, ale czy lepiej- " Pytania
mogą mieć charakter ironiczny i wówczas spełniają podobną funkcję jak ironia.
Niekiedy występują w postaci pseudo stwierdzeń: No i co z tego.
Samotny znak zapytania też może być stosowany jako figura retoryczna.
- apostrofa
- uroczysty, bezpośredni zwrot, personifikacja fikcyjnego adresata, np. "O
ironio! [Niemiecki inwestor] zwolni[ł] mniej ludzi niż zakładał plan dyrekcji.
- przemilczenie
- sygnalizacja że mówca zamierza przemilczeć pewne sprawy jako sposób zwrócenia
na nie uwagi, np. często pozostawały bez komentarza w badaniach Kostery i
Koźmińskiego (2001) wypowiedzi dotyczące sytuacji i roli spolecznej kobiet.
- paronomazja
- użycie słów podobnie brzmiących dla znaczeniowego ich porównania, skontrastowania,
zbliżenia ("dolarowa dola").
- epitet
- określenie rzeczownika (np. szpagatowi menedżerowie , menedżer
z prawdziwego zdarzenia, inżynier tytularny, niepotrzebni faktycznie, najważniejsza
osoba, klarowne struktury, lepsza praca ). Mogą być metaforyczne (szpagatowy
menedżer), inne - legitymizujące: dobrze, komeptentny, lepszy.
- powtórzenie
- dwukrotne lub wielokrotne pojawienie się wyrazu lub wyrazów w wypowiedzi.
Szczególnie
interesująca jest ironia, gdyż jest ona charakterystyczną reakcją na niepewność
i dwoznaczość (Kunda, 1992; Hatch, 1994).
Figury
retoryczne w zarządzaniu:
- metafory
- porównują coś mniej znanego do czegoś lepiej znanego, pozwalają tworzyć,
"oswajać rzeczywistość", np. Market Tiger, competitive egde
- etykiety
- diagnozują stan aktualny, mówią o tym "jak jest", np. mała płynność
finansowa, wysoka fluktuacja kadr
- banały
- kiedyś były metaforami, lecz straciły moc twórczą, np. oczy jak gwiazdy,
a w zarządzaniu - władza charyzmatyczna.
Konsultanci,
handlarze znaczeniami, umiejętnie operują powyższymi figurami (Barbara Czarniawska-Joerges,
1988)
Metafory
mogą być:
- twórcze
(własne, unikalne, spontaniczne). Np. w badaniach Kostery i Koźmińskiego (2001)
ludzie spontanicznie reagowali na stwierdzenia na zasadzie: dość tego, ja
mam coś innego do zaproponowania, i wówczas sięgają po metafory. Np. "Dostawy
złej jakości powodują złą jakość wyrobów. Trzeba przerwać ten łańcuszek.
" ""W eleganckim sklepie nie zatrudnię starej i brzydkiej
sprzedawczyni. A jeśli ma gadane- " "Mężczyzna może z powodzeniem
pełnić rolę sekretarki. Może. Często nawet robi lepszą herbatę "
(ostatni cytat to w zasadzie jest metonimia w polskich warunkach).
- legitymizujące
(zaczerpnięte z podręczników, z prasy, z kursów zarządzania i innych żargonów
naukowych lub paranaukowych), np. warunki psychofizyczne, kultura menedżerów,
zabezpieczenie majątku , etc.
Literatura
- Czarniawska-Joerges
Barbara (1988) To coin a phrase . Stockholm: Stockholm School of
Economics.
- McCloskey,
Donald M. (1985) The rhetorics of economics. Harvester Press.
- Głowiński,
Michał (1990) Nowomowa po polsku. Warszawa: PEN.
- Głowiński,
Michał., Kostkiewiczowa, T., Okopień-Sławińśka, A. i Sławiński, J. (1994)
Podręczny słownik terminów literackich. Warszawa: OPEM .
- Höpfl,
Heather 1995 "Organizational rhetorics and the threat of ambivalence."
Studies in Cultures, Organisations and Societies 1/2: 175-187.
- Kostera,
Monika and Andrzej K. Koźmiński (2001) "Four theatres: Moral discourses
ion Polish management." Management Learning 32/3, p. 321-344.
Badania
terenowe
- Antropolog
nie ma mieć własnych pomysłów na rzeczywistość
- z
reguły lepiej wychodzą studia rzeczy o których nie ma się pojęcia
- z
badaniem własnych organizacji wiążą się problemy:
- polityczne
- akulturacyjne
- sumienie
- można
do pewnego stopnia poradzić sobie z problemami politycznymi - anonimowość
- z
akulturacyjnymi - pamiętnik, "wywiad z samym sobą"
- badanie
obcych organizacji - klasycznie; jedyny problem to brak zaangażowania na początku,
potem to mija (nie obchodzi nas to czego nie znamy, obojętność)
- koncentrować się na opisie, wstrzymywać
się interpretacjami aż do wyjścia z terenu (minimalizować je i rejestrować,
jak powstają te, które jednak powstają), wykluczać oceny! (nie wolno wartościować,
oceniać moralnie, ewaluować, "wiedzieć lepiej")
- wywiady:
z kim? efekt kuli śnieżnej - jeden rozmówca poleca następnych
-
wywiady: gdzie? Na terenie neutralnym najlepiej bo:
- brak
przeszkadzających zdarzeń i ludzi, koncentracja
- wyluzowany
rozmówca
- czasami
trzeba w przestrzeni rozmówcy - wtedy trzeba wiedzieć, że może się być
spiętym, ludzie przeszkadzają etc.
- czasami
rozmówca w naszej przestrzeni - wtedy odstresowywać rozmówcę dłużej, samemu
zapewnić warunki bez przeszkadzaczy
-
jak zacząć? Od mało ważnych rzeczy, "wyluzować" rozmówcę
- podążać
za tym, co mówi rozmówca, lista pytań tylko pomocniczo-ratunkowa; mówić językiem
terenu
- prosić
cały czas o konkretyzację , o konkretne przykłdy i opowieśi
- obserwacja:
nie oczekiwać niczego, a zwłaszcza rzeczy ciekawych; nie jesteś reporterem
a wędrowcem
- literatura
na temat - owszem, ale najwcześniej gdy badania zaawansowane; w fachowej można
szukać tego, o czym mówili rozmówcy; z naukową poczekać aż zacznie się krystalizować
jakiś obraz kategorii z terenu
- literatura metodologiczna - należy
czytać cały czas, takż przed badaniami
- inne etnografie (na inny temat) -
też można czytać cały czas
- transkrybować
wszystkie wywiady
- nie
wyrzucać i nie kasować nagrań
- w
trakcie dłuższych badań pisać dziennik, albo ngarywać na dyktafon swoje przemyślenia.
Literatura
- Kostera,
Monika (2003/2005) Antropologia organizacji: Metodologia badań terenowych.
(Anthropology of organization: Methodology of field research). Warszawa:
PWN.
-
Konecki, Krzysztof (2000) Studia z metodologii badan jakosciowych: Teoria
ugruntowana. Warszawa: PWN.
Back
to index