Prof. zw. dr hab. Monika Kostera
Literatura do eseju zaliczeniowego
Uwaga! To nie jest przedmiot ogólnouniwersytecki. W tym roku studentów spoza WZUW zapraszam na wykład Nowe Kierunki w Zarządzaniu. Nie istnieje możliwość zaliczania obu tych przedmiotów jednocześnie. Zaliczenie z kursu Współczesne Koncepcje Zarządzania uzyskać mogą jedynie studenci Wydziału Zarządzania UW.
Do egzaminu przystąpić mogą wyłącznie osoby wpisane w system USOS.
Poprawki wyłącznie w sesji poprawkowej.
Do testu 18 stycznia 2011 przystąpic moga jedynie osoby, które nie złożyły pracy zaliczeniowej na trójkę.
Współczesny świat jest światem organizacji. Są one wszechobecne i bywają zarówno narzędziem zniewolenia jak i wyzwolenia. Na organizacje można patrzeć na wiele różnych sposobów i że mają one wiele różnych aspektów. Zależnie od tego, na czym się koncentrujemy, możemy być w stanie to dostrzec i, być może, także oddziaływać na niektóre aspekty organizacji kosztem innych. Intencją prowadzących kurs jest zapoznanie studentów ze współczesnymi sposobami rozumienia organizacji, a także ukazanie, w jaki sposób można nimi zarządzać i pojmować twórczo.
Kurs posiada nastepujace główne cele dydaktyczne:
1. Conajmniej - wykształcić w studentach umiejętnośc kojarzenia teorii organizacji i zarządzania z praktykę.
2. Idealnie - wyrobić w studentach umiejętność korzystania z najnowszego dorobku dyscypliny i zapewnić wiedzę potrzebną do podjęcia studiów podyplomowych z zarządzania na najlepszych uniwersytetach zagranicznych (pierwsza dwójka w każdym kraju europejskim) i/lub do twórczego oddziaływania na praktyki organizacyjne poprzez uzyskanie krytycznego i refleksyjnego dystansu do rzeczywistości.
Kurs kończy sie egzaminem na ocenę.
Egzamin na zakończenie kursu na 3 (esej) albo na ocenę 3-5 (test).
Można wybrać tylko jedną alternatywę.
Złożenie eseju (najpóźniej 11/1/2011) oznacza wybór tej formy zaliczenia i rezygnację z drugiej (z testu). Ocena uzyskana z eseju zostanie wpisana w USOS jako ostateczna.
Wybór testu oznacza rezygnację z formy zaliczenia na podstawie eseju (czyli osoba która chce pisać test nie składa eseju).
Materiał obowiązujący do egzaminu:
Celem tej formy egzaminu jest sprawdzenie umiejętności studentów do kojarzenia teorii z praktyką.
Należy napisać krótki esej (1-2 str. A4, pojedynczy odstęp, czcionka 12, ok. 420-800 słów) stanowiący odpowiedź na jedno wybrane spośród dówch podanych poniżej pytanie (lista dostępnych do wyboru pytań poniżej, przy liście rozdziałów). odnoszące się do jednego rozdziału książki Organizacje i archetypy , podanego pod literą odpowiednią do pierwszej litery nazwiska studenta, np. student Jan Kowalski patrzy pod literę K na liście, Anna Nowicka patrzy pod literę N, etc.
Esej powinien być napisany w stylu executive summary, tj. "skrót encyklopedyczny", czyli sama treść, zero "wody".
Przykłady mogą pochodzić z badań własnych, doświadczeń własnych lub doświadczeń znajomych, środków masowego przekazu lub literatury naukowej. Powinny być wiarygodne (autor eseju powinien całkowicie wierzyć w ich prawdziwośc i dysponować jakimiś dowodami na nią). Należy podać źródło przykładu.
Eseje krótsze lub dłuższe niż podany standard nie będą sprawdzane. Jeśli esej mieści się w obowiązującej objętości, nie premiuję szczególnie "większych" ani "mniejszych" prac.
Eseje dotyczące pozycji niewłaściwych dla nazwiska nie będą sprawdzane.
Teksty kopiowane od innego autora, w tym także z sieci (plagiat) oceniane będą jako praca niedostateczna a fakt plagiatu będzie zgłaszany do Dziekanatu. Zostaną wyciągnięte surowe konsekwencje i, oczywiście, nieodwołalnie przepada możliwość zaliczenia na zal.
Eseje należy składać (osobiście lub przez kolegę/koleżankę) w postaci wydruku, prac w wersji elektronicznej nie przyjmuję.
Ostateczny termin składania esejów to przedostatne zajęcia z przedmiotu (11 stycznia 2011). Eseje złożone po tym terminie nie będą sprawdzane. Praca składa się z dwóch części: 1) strona tytułowa (tytuł rozdziału, numer pytania, tekst pytania na które esej odpowiada, nazwisko autora, numer indeksu ) oraz 2) esej właściwy. Proszę nie wkładać prac w plastikowe kieszonki ani nie okładać, lecz zszyć kartki zszywaczem/ spiąć spinaczem.
Prace zaliczeniowe traktowane są jako wersja ostateczna i nie można ich poprawiać przy pomocy drugiego eseju — wszelkie poprawy w sesji poprawkowej.
Kryteria oceny:
Praca niedostateczna: nie na temat, merytorycznie słaba lub błędna odpowiedź, odpowiedź zbyt krótka/ za długa, nieoryginalna, odpowiedź niepoważna lub niedorzeczna, "wodolejstwo".
Praca dostateczna: jest kompetentną odpowiedzią na wybrane pytanie, do odpowiedniego dla nazwiska rozdziału, napisaną w oparciu o conajmniej materiał zawarty w rozdziale, praca oryginalna, odpowiedniej objętości - zwięzła lecz merytorycznie "gęsta", "encyklopedyczna" (może byc w punktach).
2) Test z całości materiału na ocenę
Celem tej formy egzaminu jest sprawdzenie całokształtu wiedzy zdobytej przez studentów w trakcie kursu, ze szczególnym uwzględnieniem materiału przekazanego podczas wykłądów.
Test jednokrotnego wyboru, spośród podanych alternatyw odpowiedzi jedna jest prawidłowa.
Test obejmuje wyłącznie pytania zamknięte (pytanie i cztery odpowiedzi, spośród których tylko jedna jest prawidłowa).
Test opracowany zostanie na podstawie materiału z wykładów oraz literatury.
Kryteria oceny:
Test zalicza 51% poprawnych odpowiedzi
Poprawki: Można poprawiać z dowolnej oceny (tj. z niedostatecznej na pozytywną, z pozytywnej na wyższą, z zal. na ocenę), lecz należy pamiętać, że w efekcie poprawki można ocenę: podwyższyć, obniżyć (nawet z pozytywnej na niedostateczną) lub utrzymać aktualną.
Nie ma poprawek poza sesją poprawkową. W terminie I tylko pierwsze podejścia do zaliczenia. Osoby które wybrały drogę przez esej mogą podchodzić do poprawki, ale tylko w sesji poprawkowej.
Nie istnieje możliwość wpisania oceny po terminie do USOS.
Nie istnieje możliwość wpisania studentom WZUW oceny "zal." - wpisaliśmy tym z Was którzy prosili o zal. oceny dostateczne - system USOS nie dopuszcza innej skali ocen.
Wszystkie prace czytane były przez 2 oceniających
Skala ocen (test):
20-23: dostateczny
23-25: dostateczny +
26-30: dobry
31-34: dobry plus
25-40: bardzo dobry
Zespół oceniający postanowił zaliczyć test osobom, które uzyskały 19 punktów na teście. Na liście zaznaczone sa jako dostateczny minus.
poprawka na WKZ i NKZ jest 3 marca o godz. 16.00 w sali B106
w sprawie poprawek proszę kontaktowac sie z dr Agnieszką Postułą.
Wtorki, godz. 14:15-16:00, aula A
5/X/2010. Wprowadzenie/ Organizacja i zarządzanie
12/X. Otoczenie i strategia
19/X. Technologia
26/X. Struktura społeczna
9/XI. Kultura
16/XI. Struktura fizyczna
23/XI. Moda - materiały do zajęć
30/XI. Zarządzanie na rynku doznań
7/XII. Przedsiębiorczość
14/XII. Władza
21/XII. Zmiana
4/I/2011.Tożsamość
11/I. Mity i archetypy (ostateczny termin składania esejów na zal.)
18/I. Zaliczenie przedmiotu
Kostera, Monika (2010) Organizacje i archetypy. Kraków: Wolters Kluwer.
Wszystkich studentów obowiązuje lektura rozdziałów 1-3 z części I (s. 11-46).
Odpowiedź na jedno wybrane pytanie spośród dwóch pytań odnoszących się do jednego podanego rozdziału powyższej książki. Studenci o nazwiskach zaczynających się na:
A-B:
Część II, Rozdział 1. "W poszukiwaniu jaźni organizacji", s. 49-67.
Czy tożsamość organizacji jest ważna z punktu widzenia klienta? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
W jaki sposób firma może starać się zatrzeć granice między pracą a życiem prywatnym? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
C - D:
Część II, Rozdział 1. "W poszukiwaniu jaźni organizacji", s. 49-67.
Jak firma może nakłonić pracowników do wspólnego uczenia się? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
Jak przedsiębiorczość społeczna może prowadzić do samorealizacji założycieli, uczestników i klientów? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
E, F:
Część II, Rozdział 2. "Cień organizacyjny ", s. 68-84.
Jak przejawia się cień firmie usługowej? Odpowiedz ilustrując argumentację szczególnie trafbym, Twoim zdaniem, przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
Jak uniknąć przemocy w szkole przy pomocy świadomego zarządzania (co może zrobić dyrektor szkoły)? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
G:
Część II, Rozdział 3. "Anima i Animus", s. 85-104.
Kobieta-dyrektor w dużej firmie: żelazna dama, super-mama czy po prostu szef? Odpowiedz ilustrując argumentację szczególnie trafnym, Twoim zdaniem trafnego przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
Męskie kariery w korporacjach: jaki jest, Twoim zdaniem, typowy wzorzec? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
H, I:
Część II, Rozdział 3. "Anima i Animus", s. 85-104.
Konkurencja w firmie jako element pozytywny czy negatywny? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
Czy nowoczesna firma może dbać o komfort zatrudnienia osób z małymi dziećmi? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem pozytywnym i negatywnym (innym niż w literaturze obowiązkowej).
J:
Część II, Rozdział 4. "Persona - maska i aktor", s. 105-122.
Zaproponuj etyczny, skuteczny i nowoczesny styl kampanii reklamowej dla Wydziału Zarządzania UW - jak zachęcić najlepszych uczniów szkół średnich do studiowania u nas?
Czy należy narzucać ubiór organizacyjny w agencji reklamowej? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
K:
Część II, Rozdział 5. "Mędrzec", s. 123-136.
Czy firma konsultingowa kojarzy Ci się z mądrością? Odpowiedz ilustrując argumentację charakterystycznym, Twoim zdaniem, przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
W jaki sposób firma działająca w oparciu o wiedzę może wspierać i rozwijać mądrość pracowników? Odpowiedz ilustrując argumentacje pozytywnym i negatywnym przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
L-Ł:
Część II, Rozdział 6. "Król", s. 137-153.
Czy podwładni są bezbronni wobec przełożonego-tyrana? Odpowiedz na podstawie szczególnie trafnego, Twoim zdaniem, przykładu (innego niż w literaturze obowiązkowej).
Jaki powinien być oświecony szef w nowoczesnej firmie z branży IT? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
M:
Część II, Rozdział 6. "Król", s. 137-153.
Charyzma w zarządzaniu - wartość czy zagrożenie? Odpowiedz na podstawie charakterystycznego, Twoim, zdaniem, przykładu (innego niż w literaturze obowiązkowej).
Czy samorządność w firmie usługowej to mrzonka czy realna możliwość? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
N-O:
Część II, Rozdział 7. "Poszukiwacz przygód", s. 154-168.
Czy moda w zarządzaniu jest zjawiskiem korzystnym, czy szkodliwym dla efektywności działania firmy? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
Jaki wpływ wywiera szef-awanturnik na zarządzana przez siebie organizację? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
P:
Część II, Rozdział 7. "Poszukiwacz przygód", s. 154-168.
W jaki sposób przedsiębiorczość tworzy innowacje? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
Przesiębiorczość jako sposób na życiową przygodę, na dobre ui na złe. Odpowiedz ilustrując argumentację przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
R:
Część II, Rozdział 8. "Szachraj", s. 169-184.
Organizacja szarej strefy - jasne i mroczne strony. Odpowiedz na podstawie szczególnie charakterystycznego, Twoim zdaniem, przykładu (innego niż w literaturze obowiązkowej).
Rola kłamstwa i niedopowiedzenia w zarządzaniu. Odpowiedz na podstawie szczególnie charakterystycznego, Twoim zdaniem, przykładu (innego niż w literaturze obowiązkowej).
Sa-So:
Część II, Rozdział 8. "Szachraj", s. 169-184.
W jaki sposób myślenie lateralne w firmie przedsiębiorczej sprzyja innowacyjności? Odpowiedz ilustrując argumentację charakterystycznym, Twoim zdaniem, przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
Rola blefu w negocjacjach. Pokaż szkodliwe i cenne strony na wybranych przykładach (innych niż w literaturze obowiązkowej).
Sp,Sz-Ś:
Część II, Rozdział 9. "Wieczne dziecko", s.185-198.
Socjalizacja nowego pracownika - rzeczywistość a perspektywa absolwenta Wydziału Zarządzania UW. Odpowiedz na podstawie szczególnie trafnego, Twoim zdaniem, przykładu (innego niż w literaturze obowiązkowej).
Rola zabawy w firmie IT. Odpowiedz ilustrując argumentację charakterystycznym, Twoim zdaniem, przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej).
T-U:
Część II, Rozdział 10. "Gaja", s. 199-208.
Czy polecał(a)byś pracę kolegom i koleżankom kończącym właśnie studia na Wydziale Zarządzania UW w firmie międzynarodowej? Odpowiedz ilustrując argumentację przykładami z praktyki (innymi niż w literaturze obowiązkowej), pokazującymi jasne i mroczne strony działających w Polsce korporacji międzynarodowych.
Jak firma może lepiej dbać o zrównoważony wzrot, jednocześnie zachowując zasadę efektywności w zarządzaniu? Odpowiedz ilustrując argumentację charakterystycznym, Twoim zdaniem, przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej)
V, W:
Część II, Rozdział 11. "Kosmogonia", s. 209-218.
Jak postać założyciela wpływa na kulturę firmy? Odpowiedz na podstawie szczególnie ciekawego, Twoim zdaniem, przykładu (innego niż w literaturze obowiązkowej)
Jak zarządzać organizacją kultury i sztuki (creative businesses)? Odpowiedz ilustrując argumentację szczególnie wartościowym, Twoim zdaniem, przykładem (innym niż w literaturze obowiązkowej)
Z, Ż, Ź:
Część II, Rozdział 11. "Soteriologia", s. 219-234.
Historia upadku firmy. Opisz pouczający, Twoim zdaniem, przykład (inny niż w literaturze obowiązkowej)
Jak Feniks z popiołów? Przedstaw interesujący przykład transformacji lub odrodzenia firmy (inny niż w literaturze obowiązkowej) i pokaż możliwości i ograniczenia.
Kostera, M. (2008) (red.) Nowe kierunki w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kostera, M. (2008) Współczesne koncepcje zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania.
Kostera, M. (2008) Współczesne koncepcje zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania.
Kostera, M. (2008) (red.) Nowe kierunki w zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne - następujące rozdziały:
Wstęp
Rozdział I: Współczesny kontekst...
Rozdział VIII Kultura...
Rozdział IX Planowanie...
Rozdział XIII Fenomen przedsiębiorczości społecznej
Rozdział XIV Teoria aktora-sieci
Rozdział XV Nowe technologie...
Rozdział XVI Nowe kierunki w badaniach nad przywództwem
Rozdział XIX Zarzadzanie na rynku doznań
Rozdział XX Przedsiębiorczość...
Rozdział XXIII Nowe kierunki w zarzadzaniu ludźmi...
Rozdział XXIV Zarządzanie zmianą...
.