Współczesne Teorie Organizacji i Zarządzania
          

 

Prof. Monika Kostera
współpraca: mgr Agnieszka Rosiak

 

 

A. Cel kursu

1. Cele nauczania


Współczesny świat jest światem organizacji. Przychodzimy na ogół na świat w organizacji, od dzieciństwa uczestniczymy, na dobre i na złe, w licznych organizacjach, ucząc się w nich, pracując na wakacje, czy na utrzymanie swoje i rodziny, spotykając w nich ludzi, zdobywając w nich doświadczenia miłe i przykre. Od organizacji współczesny czlowiek niekiedy ucieka… do innych organizacji, szukając w nich wsparcia, obrony, pomocy w realizacji szczytnych celów, czy po prostu rozrywki.


Czym jednak są organizacje? Jesteście studentami piątego, ostatniego juz roku studiów na kierunku, który ma zapewnic wam wiedzę o organizacjach: jak je poznawać, jak radzić sobie z nimi na co dzień, jak nimi zarządzać. Jeśli czujecie się zagubieni w terminologii i definicjach, to nie jesteście odosobnieni – także naukowcy zajmujący się badaniami i refleksją nad organizacjami nie mogą zgodzić się na jedną poprawną definicję zjawiska zwanego organizowaniem. Jesli coś w ostatnich czasach wiekszość badaczy uznaje za prawdziwe to fakt, że na organizacje można patrzeć na wiele różnych sposobów i że mają one wiele różnych aspektów. Zależnie od tego, na czym się koncentrujemy, to jestesmy w stanie dostrzeć i, być może, także oddziaływać na kilku aspektach, kosztem innych. Ta mnogość definicji ujęć może początkowo wydawać się problemem, ale przy bliższym poznaniu okazuje się, że stanowi w istocie o bogactwie naszej dyscypliny.


Być może zadawaliście sobie w trakcie studiów pytanie: co daje mi ukończenie studiów uniwersyteckich o zarządzaniu i organizacjach? Jedna z korzyści może być umiejetność spojrzenia na świat społeczny z wielu różnych punktów widzenia, wiedzą, że jest to świat skomplikowany lecz zarazem orientacja w jego rozmaitych aspektach.


Ten kurs ma na celu pokazanie wam części tego, co już wiecie o organizacjach i kilku rzeczy dla was nowych i uporządkowanie tej wiedzy w taki sposób, by wyłonil się zrozumiały dla was obraz. Już czas byście z kawałków puzzli, jakimi dysponujecie (po dodaniu nowych jeszcze kawałków) ułożyli większy obrazek, który umożliwi wam lepiej zrozumieć organizacje i zobaczyć, jak wiele ciekawych wniosków można wyciągnać zeń dla zarządzania nimi, a także dla codziennego wśród nich życia.

 

2. Celowi określonemu powyżej służą:


3. Kryteria zaliczenia przedmiotu

 

 

B. Program zajęć

Wtorki, godz. 14:15–16:00, aula


Dyżury: wtorki, godz. 13:00 pok. 524. Proszę o uprzednie umówienie się.

Kurs trwa jeden semestr i składa się z wykładów oraz zajęć interaktywnych (razem 30 godzin wykładowych). Tematyka wykładów dotyczy nowej interpretacji ewolucji teorii organizacji, a także wzbogaca wiedzę studentów o problemy wcześniej nie poruszane lub jedynie sygnalizowane. Zajęcia interaktywne prowadzone są w sposób aktywizujący studentów (gry i budowanie zespołów).

1. Wprowadzenie


2. Główne pojęcia w teorii organizacji

 

3. Główne problemy i zagadnienia w teorii organizacji

 

4. Zajęcia interatywne

 

C. Literatura obowiązkowa

 

 

D. Zasady zaliczenia

 

Back

Back to index