Uwaga! Wszystkie przypadki plagiatu zgłaszane będą do Komisji Dyscyplinarnej UW. Konsekwencją plagiatu jest ponadto ocena niedostateczna bez możliwości poprawy. ProwadzącaProf dr hab Monika Kostera Temat seminariumZapraszamy Państwa do prawdziwej przygody poznawczej. Kwintesencją seminarium nie jest "pisanie” pracy, a poznawanie rzeczywistości organizacyjnej i zorganizowanej. Organizacje są społecznościami i można je badać jako kulturowe społeczności, czy to firmy, czy teatry, muzea, wspólnoty religijne czy inicjatywy obywatelskie i pozarządowe. Na naszym seminarium studenci badają zorganizowaną rzeczywistość, zbierają materiały a potem dopiero opowiadają o tym, co widzieli, czego się nauczyli. Ta opowieść o tym, czego dowiedziało się z badań w terenie - to etnografia. Prace powstające na naszym seminarium są empiryczne, to znaczy, ich główną treścią są opowieści etnograficzne. Ponieważ tworzymy naukę, te opowieści zawsze jednak odnoszą się i korespondują z innymi opowieściami tego typu. Do tego służy część teoretyczna w takiej pracy. Te prace są oryginalne, ciekawe, czytują je Czytelnicy spoza seminarium, nawet spoza UW. Zachęcamy do kliknięcia na link w przegródce poniżej.
Ogłoszenia
Seminaria 2024poniedziałki 15-16:30 forma: hybrydowa (zajęcia w sali i asynchroniczne) s. 406 1) 19.02.2024 Wprowadzenie: Czym jest etnografia organizacji? Spotkanie z artystką, Dominiką Kieruzel 2) 26.02 Zajęcia w sali obowiązkowe dla "młodszych" (dla "starszych" - zajęcia dobrowolne) 3) 4.03. Konwersatorium: Nasze zainteresownaia badawcze, nasze badania w terenie Zajęcia w sali obowiązkowe dla "młodszych" (dla "starszych" - zajęcia dobrowolne) 4) 11.03. Metody: Wywiad w badaniach etnograficznych Zajęcia w sali obowiązkowe dla "młodszych" (dla "starszych" - zajęcia dobrowolne) 5) 18.03. Metody: Antropologia wizualna i metody oparte na sztuce Zajęcia w sali obowiązkowe dla "młodszych" (dla "starszych" - zajęcia dobrowolne) 6) 25.03. Konswersatorium: spotkanie z gościem, rozmowa o wynikach badań Gość: Dr Marta Szeluga -Romańska Zajęcia obowiązkowe dla wszystkich 7) 8.04. Kowersatorium: spotkanie z gościem, rozmowa o wynikach badań Gość: Dr Michał Zawadzki Kto ma - proszony jest o przyniesienie na zajęcia gitary! Zajęcia obowiązkowe dla wszystkich 8) 15.04. Zajęcia asynchroniczne - zadanie do pracy własnej Zajęcia obowiązkowe dla wszystkich 9) 22.04. Konwersatorium: Doświadczenia badawcze, spotkanie z gościem Gość: Karolina Krakowiak Dr Tomasz Ludwicki 10) 29.04. Konwersatorium: Doświadczenia badawcze, spotkanie z gościem Gość: dr Marta Połeć Zajęcia obowiązkowe dla wszystkich 11) 6.05. Konwersatorium: Etyka badawcza Zajęcia w sali obowiązkowe dla "młodszych" (dla "starszych" - zajęcia dobrowolne) 12) 13.05. Metody: Studium przypadku Konwersatorium: Teren badawczy, rozmówcy i osoby kontaktowe Zajęcia w sali obowiązkowe dla "młodszych" (dla "starszych" - zajęcia dobrowolne) 13) 20.05. Konwersatorium: Pisanie etnografii Zajęcia dobrowolne dla wszystkich 14) 27.05. Konwersatorium: Prace magisterskie Prezentacja recenzji wybranych pracy Zajęcia w sali obowiązkowe dla "młodszych"; dla "starszych" - zajęcia dobrowolne 15) 3.06. Konwersatorium: Prace magisterskie Prezentacja recenzji wybranych pracy Zajęcia w sali obowiązkowe dla "młodszych"; dla "starszych" - zajęcia dobrowolne Zaliczenie
Aktywne uczestnictwo w zajęciach Zadania i prezentacje pracy własnej oraz (dla "młodszych") recenzji wybranej pracy Dla "starszych": badania w terenie i napisanie fragmentów empirycznych pracy magisterskiej
Co można badać etnograficznie?Każdy uczestnik i uczestniczka seminarium wybiera sobie do zbadania organizację alternatywną. Powinno to być miejsce które 1) naprawdę zaangażuje osobę (bo spędzi tam dużo czasu), 2) do którego ma dobry dostęp albo będzie w stanie taki dostęp uzyskać. Możliwe tereny badawcze na seminarium: 1) Organizacje:
2) Zorganizowane sfery życia społecznego
Wybór terenu należy skonsultować ze mną oraz z Promotorką
Nie można badać organizacji, w której jest się zatrudnionym/ właścicielem/ szefem
Co powinna zawierać praca magisterska?
Ilość stron: 80-200 A4, podwójny odstęp, czcionka Times New Roman lub podobna
Rozdziały poświęcone teorii i empiriom można (a nawet należy) zatytułować bardziej opisowo.
Jak pisać?Dobrze, rzetelnie, przejrzyście. Powoływać się na źródła i na literaturę. Cytować zgodnie z zasadami (proszę zerknąć do Innych zasobów poniżej). Gęsty opis!!! Co to takiego? Przeczytać o Geertza! Tu są bardzo dobre przykłady (a przy okazji dobre książki): Drenda, Olga (2018) Wyroby: Pomysłowość wokół nas. Warszawa: Karakter. Okraska, Magdalena (2018) Ziemia jałowa: Opowieść o Zagłębiu. Warszawa: Trzecia strona.
Literatura obowiązkowaKostera, Monika, Paweł Krzyworzeka i MArta Połeć (2023) Antropologia organizacji Krzyworzeka, Paweł (2016) "Etnografia", w" Monika Kostera (red.) Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym. Warszawa: Sedno, s. 27-26.
Literatura uzupełniającaCzarniawska, Barbara (2010) Trochę inna teoria organizacji. Warszawa: Polext. Drenda, Olga (2018) Wyroby: Pomysłowość wokół nas. Warszawa: Karakter. Kędziora, Alicja, Ewa Kocój i Joanna Szulborska-Łukaszewicz (2019) Zarządzanie w sektorze kultury. Kraków: WUJ.. Kocój, Ewa (2013) Pamięć starych wieków: Symbolika czasu w rumuńskim kalendarzu prawosławnym. Kraków: WUJ. Kostera, Monika i Martyna Śliwa (2010) Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa: WAiP. Kostera, Monika (2011) (red.) Etnografia organizacji. Gdańsk: GWP. Krzyworzeka, Paweł (2017) Nagrody Biznesowe: Etnografia rytuałów merytokracji. Wydawnictwo Poltext. Mencwel, Andrzej (2007) Wyobraźnia antropologiczna. Warszawa: UW. Okraska, Magdalena (2018) Ziemia jałowa: Opowieść o Zagłębiu. Warszawa: Trzecia strona. Willis, Paul (2005) Wyobraźnia antropologiczna. Kraków: UJ.
Inne zasobyPisanie pracy magisterskiej i doktorskiej - więcej na ten temat Program do transkrybowania wywiadów oTranscribe (bezpieczny freeware) Program wspomagający pracę nad materiałem etnograficznym (freeware) Przykładowe prace magisterskie Akademia.edu - wiele nieodpłatnych zasobów naukowych (artykuły, referaty, linki) Uwagi byłych studentek
Prowadzenie własnych badań i pisanie pracy w ramach seminarium było dla mnie bardzo ciekawym doświadczeniem, a same zajęcia odbywały się zawsze w serdecznej atmosferze. Pani Profesor zawsze służy pomocą i jest w stanie polecić literaturę na każdy temat. (Karolina )
Z całego serca polecam seminarium Profesor Moniki Kostery, które w ciekawy, pasjonujący sposób potrafi przemienić studenta w prawdziwego etnografa. Seminarium to pozwoliło mi nie tylko poznać i odkryć na nowo badane przeze mnie organizacje, ale spojrzeć na nie z zupełnie innej perspektywy, wejść w rolę uczestnika i przejść przez każdy etap funkcjonowania. Dzięki pomocy Pani Promotor oraz zdobytej podczas zajęć wiedzy etnograficznej, napisanie pracy magisterskiej nie było dla mnie trudnym obowiązkiem, tylko łatwym i przyjemnym zebraniem w całość mojej kilkumiesięcznej obserwacji i wiedzy. Z perspektywy czasu mogę śmiało polecić każdemu Studentowi właśnie taką drogę po upragniony dyplom! (Olga )
Uważam że na tym seminarium studenci dostaną maksimum wsparcia, zarówno jeśli chodzi o naukę jak i o metody pracy oraz inspiracje. Dostaną także atmosferę pełną zrozumienia i wolności dla twórczych pomysłów. Ceniłam sobie cotygodniowe spotkania na zoomie, które dawały poczucie wspólnej drogi po tytuł magistra. (Agnieszka)
Polecam to seminarium, ponieważ pozwala odkryć i rozwinąć umiejętności, o które się nawet nie podejrzewaliśmy, a dodatkowo jest źródeł praktyczniej wiedzy. Zdobyliśmy odpowiednie przygotowanie teoretyczne, a kiedy przyszedł kluczowy moment, czyli pisanie pracy, zawsze mogliśmy liczyć na Panią Profesor (nawet w najbardziej kryzysowych sytuacjach), co okaże się jedną z najbardziej istotnych spraw, w trakcie pisania pracy magisterskiej. (Natalia)
Przygoda pisarska i radość odkrywania. Tak w kilku słowach mogłabym określić dwa lata seminarium magisterskiego, w wyniku którego powstała praca użyteczna w wymiarze społecznym i naukowym. Zdecydowałam się na etnografię organizacji, ponieważ ta metoda badawcza pozwoliła mi wejść w obcy teren, eksplorować go, poznawać ludzi i ich spojrzenie na rzeczywistość organizacyjną. Gdy patrzę z perspektywy czasu na trud pisania przeplatający się z radością prowadzonych badań, dostrzegam, że podczas seminarium magisterskiego i prowadzenia badań etnograficznych dojrzała we mnie badawcza ciekawość świata. (Anna)
|